Monday, October 29, 2012

kisah nenek dan mentaliti

Salam dan bertemu kembali...=)

Di sebuah rumah seorang nenek sedang bersembang dengan cucunya...


Nenek : Cu, kau kerja di mana sekarang?
Cucu   :  Di Petronas nek.
Nenek : Oh ! Kerja pam minyak la ni kan di stesen.
Cucu   :  (tergamam seketika dan speechless)
Nenek :  Nda pa la cu. Pam minyak pun ok jugak. Janji rezeki halal.
Cucu   :  Iya lah nek. (nada pasrah)

******************************

Cerita yang aku buat tu berdasarkan kisah benar ok! hanya 5% je yang aku ubah. hahaha =D

Credit to Ezra, my ex-colleague masa intern dulu sebab bagi aku dengar cerita yang aku rasa still ada unsur-unsur humor ni. Erm, cerita nampak macam simple je kan? tapi mendalam maksudnya. Cehh!! hehe

Actually, cucu tu kerja kat Petronas Carigali as one of the Human Resource (HR) management. Dia speechless tu sebab dia tak sangka masih ada orang fikir Petronas tu hanya lah sebuah stesen minyak kat Malaysia ni. lucu la nenek ni..hihihi

Tapi, cucu ni pun salah jugak sebab dia tak terangkan tempat kerjanya tu dengan lebih detail. Jangan assume semua orang tau apa yang kita tau. Ni pun dah kira one of the barrier in communication skill ok. (Ehem! ni la hasil daripada syllabus dalam subjek effective communication. hehe ^___^)

Cerita hari ni hanyalah selingan di waktu lapang aku dan hiburan untuk semua. Lapang la sangat kan!!

Sekian. =)

No comments: