Wednesday, April 20, 2011

kahwin atau tak?

assalamualaikum dan salam satu Malaysia rakan-rakan.

gatal je tangan aku nak menaip pukul 1 pagi ni. padahal mata dah pedih. tahan ngantuk. tapi, takut idea hilang, so aku kena kuatkan semangat untuk luahkan hari ni. hehehe (^_^)

kenapa aku rasa isu kahwin ni semakin kerap aku dengar semenjak dua menjak ni. sekarang ni musim orang kahwin ke?

actually, kahwin ni just a simple word yang semua orang melayu boleh faham. so, tak perlu terang panjang lebar kan. baru-baru ni aku stalk-stalk kat FB plus dengar-dengar orang cerita. banyak dah senior-senior kahwin before graduate. kebanyakan alasan kahwin awal sebab habis sem ni je terus pergi kerja kat oversea. dapat tawaran kerja kat offshore. waa. kagum betul aku dengan mereka-mereka ni. study mantap. kerja power. personal life pun stabil.

ada jugak yang kahwin atas alasan nak melengkapkan hidup agar lebih maju dalam akademik. kiranya kahwin ni boleh jadi salah satu faktor kecemerlangan akademik la kan? 

gambar hiasan


erm, tadi time komen-komen dengan my besties kat facebook, dorang ada jugak bangkitkan isu kahwin ni. bersemangat betul dorang ni merancang perkahwinan. siap dah pilih tahun nak kahwin lagi. supaya tak ada majlis yang clash. hahaha

its a good thing sebenarnya sebab kawan-kawan aku dah ada plan untuk masa depan dorang. dorang ada jugak serkap jarang aku. dorang cakap aku sorok boyfriend. hakikatnya, aku tak ada relationship dengan sesiapa pun. 

cemburu? siapa la tak jealous tengok kawan-kawan lain dah ada pasangan masing-masing sedangkan aku masih tercari-cari. dan siapa la yang tak nak kahwin kan? itu kan sunnah nabi dan satu ibadah. dapat pahala kot kalau mendirikan sebuah masjid.

walaupun dalam hati ada terdetik cemburu tu, aku still rasa bersyukur sebab aku hidup happy je dengan kehadiran  family dan kawan-kawan di sekeliling aku. dan pastinya aku ada plan besar untuk my family lepas graduate. aku nak kumpul harta banyak-banyak dulu untuk bagi semua kesenangan kat family aku. 

after that, baru fikir pasal married ni. InsyaAllah. :) moga-moga rancangan aku dipermudahkan oleh Tuhan. Ameen. and the most important thing, dapatkan ijazah dulu.

Dalam Hadis yang diriwayatkan oleh At-Tabrani dan Al-Baihaqi, Rasulullah SAW bersabda:

"Barangsiapa yang mampu untuk berkahwin tetapi tidak berkahwin maka bukanlah dia dari golonganku".




No comments: