Sunday, November 14, 2010

air dicincang tak akan putus

 
Biar adakalanya
Dia buat kau kecewa
Biar adakalanya
Dia buat kau gundah

Tetapi tak mengapa

Kerna dialah juga
Yang mengambil hati mu
Hingga keadaan reda
 
Oh kita bersaudara
Kena selalu mengalah
Tak guna marah-marah
Nanti berbaik juga

Oh kita bersaudara
Tak guna gaduh-gaduh
Kerna air dicincang
Tidak akan putus

Kila kau dalam susah
Semua orang tak menegur
Agaknya tangan siapa
Yang sudi menghulur
Jika tak adik beradik
Yang tak mungkin berkira
Walau sekali kau beri
Selalu yang tak berlima

Oh kita bersaudara
Oh kita bersaudara
Kena selalu mengalah
Tak guna marah-marah
Nanti berbaik juga

Oh kita bersaudara
Tak guna gaduh-gaduh
Kerna air dicincang
Tidak akan akan akan putus

******************************************************


aku sgt suka lirik lagu "kita bersaudara" nyanyian KRU tu.. of course lagu tu akan mengingatkan aku pada adik2 aku yg jauh di mata..

dulu, time belum matang, gaduh2 tu standard la..dlm rmh dgn sape lg kita nk gaduh kalau bukan adik2 kan.,now, adik2 aku dah besar2., semua dah pandai berfikir sndiri.,semua dah nk masuk usia matang..gaduh pn dah makin kurang..

time umur 12 thn, aku dah tinggalkn rmh..masuk asrama penuh..lps spm, aku g plkn pulak..then matrik dan skrg kt johor..dan baru aku perasan dlm family hanya aku x merasa dan tengok sendiri proses adik2 aku membesar..sbb aku dah tinggalkan mereka time dorg still kecik2..bila difikir blk, bnda ni sgt bg kesan yg mendalam kt aku...

aku xdpt mengajar dorg selalu..aku xdpt bw dorg jln2 g kedai..aku xdpt bw dorg g library mcm yg ayah aku buat kt aku dulu..aku xdpt mkn dgn mereka..aku xdpt dgr suara dorg selalu..aku xdpt dpt tgok tv dgn dorg..dan macam2 lg bnda yg aku xdpt buat dgn mereka SELALU...

aku hanya mampu buat bnda2 tu bila aku dpt cuti panjang..

yg aku pasti, adik2 aku mmg selalu ternanti2 kepulangan aku..kalau aku call, soalan yg kerap di tnya ialah bila aku nk blk rmh? aku dpt nmpk perasaan excited mereka kalau aku dah menjejaki rumah..korg tau sbb ape?? sbb itulah talian adik beradik...

seriously, aku sgt rindukan mereka...

kpd org di luar sana dan blogger sekalian,

           hargailah talian persaudaraan itu selagi hayat dikandung badan..zaman skrg, dah ade org yang sanggup membunuh keluarga sendiri,.ade jugak kes yg terbunuh adik sendiri krn pergaduhan kecil., kesian kn..aku x fhm..ke mana perginya semua persaan kasih syg mereka yg kejam ni? keperimanusiaan pn dah lesap ke?? kewarasan akal fikiran pn hilang??

           sejahat mane pn adik beradik kite, terima dan bentuk lah dirinya agar menjadi insan yg berguna..fikir-fikir kan lah.... 







No comments: